علل چین و چروک پوست و صورت و پیشانی و رفع آن تهیه شد

علل چین و چروک پوست و صورت و پیشانی و رفع آن

 

چین و چروک پوست مانند چروک دور چشم یک علامت افزایش سن است. با افزایش سن سطح کلاژن پوست کاهش پیدا می کند. در نتیجه این شرایط، پوست فرد دارای چین و چروک می شود. هر چند، ایجاد چین و چروک یک فرآیند بیولوژیک دارد، اما وجود رادیکال های آزاد و قرار گرفتن در معرض اشعه یو وی (UV) سرعت این فرآیند را افزایش می دهد. به هر حال، لازم است قبل از تاثیر گذاشتن چین و چروک بر زیبایی صورت، به درمان چروک صورت بپردازید .

 

علت ها و دلایل

فاکتورهای متعدد می توانند باعث ایجاد چین و چروک پوست صورت شوند که برای مثال علت چروک صورت می تواند موارد زیر باشد:

  • افزایش سن
  • سیگار کشیدن
  • رادیکال های آزاد
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • استرس
  • فقر مواد معدنی
  • ژنتیک
  • کم آبی بدن
  • کاهش سریع وزن
  • آلودگی
  • سبک زندگی بی تحرک
  • عدم مراقبت مناسب از پوست
  • رژیم غذایی نامناسب
 

علائم و نشانه ها

چین و چروک صورت معمولاً در ناحیه بالای بازو، دست ها، گردن و صورت ایجاد می شود. سایر علائم چین و چروک پوست به شرح زیر هستند:

  • ایجاد شیارهای عمیق در پوست
  • ایجاد خطوط پا کلاغی
  • ایجاد ترک های ریز در پوست
  • افتادگی پوست صورت
 

گیاهان موثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت پیشگیری و درمان چین و چروک های سطحی پوست :

گل سرخ،روغن هسته انگور(هردو به نسبت مساوی) : گلبرگ های خُرد شده ی گل سرخ یا گل محمدی را در هم وزن خود روغن هسته ی انگور بریزید و هر شب مقداری از آن را به پوست بمالید و پس از نیم ساعت صورت را شستشو دهید .

روغن سویا : جهت پیشگیری از چین و چروک و حذف چین و چروک های سطحی بویژه در ناحیه ی زیر چشم هر شب مقداری روغن سویا بر روی پوست مالیده و یک ساعت بعد صورت را شستشو دهید .

چای سبز : جهت تقویت پوست و به تاخیر انداختن پیری ، همه روزه دو الی سه فنجان چای سبز بنوشید . همچنین میتوانید پوست را با این دَم کرده شستشو دهید .

هویج،عسل و سفیده تخم مرغ : صبحگاه و نیم ساعت پیش از حمام رفتن سفیده ی تخم مرغ را جدا کرده و آن را با یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذاخوری آب هویج مخلوط کرده و بر روی پوست قرار دهید.

سرکه(دو فنجان)،رازیانه(نصف فنجان)،بابونه(نصف فنجان)،گل سرخ(نصف فنجان)،شبدر قرمز(نصف فنجان) : گیاهان خشک شده فوق را در سرکه گذاشته و به آرامی تکان دهید . درب ظرف را بسته و به مدت سه هفته در دمای 10 الی 15 درجه سانتی گراد قرار دهید . لازم است هر روز ظرف را چند دقیقه تکان دهید . پس از طی سه هفته محلول را صاف کنید و در یک ظرف تمیز بریزید . برای مصرف کافی است صورتتان را با آب وِلَرم شستشو داده و خشک کنید . سپس آن محلول را به نسبت 6 به 1 (6 قسمت محلول و یک قسمت آب) با آب مقطر رقیق کنید و با آن صورتتان را ماساژ دهید . ماساژ را به مدت 15 دقیقه به صورت نرم و در جهت صحیح انجام دهید تا پوست آسیب نبیند . این محلول کمی قابض بوده و برای پوست های شل و کمی چرب با منافذ باز بسیار مناسب است . بهتر است از این محلول یک روز در میان جهت برطرف ساختن چروک های سطحی صورت استفاده کنید .

رازیانه،بابونه،گل سرخ خشک شده(هر سه به قسمت مساوی) : گیاهان مذکور را خُرد کرده با هم مخلوط کنید ، 5 قاشق غذا خوری از آن را در دو لیوان آب جوش ریخته و صورت را به مدت 100 دقیقه با آن بخور دهید . میتوانید از این بخور دو بار در هفته استفاده کنید .

گلابی،سیب(با پوست و بدون دانه)،هلو(با پوست و بدون هسته)(از هر سه مورد یک تکه کوچک)،انگور(بدون دانه پنج حبه)،جوانه ماش،ماش پخته،نخود پخته،خامه و روغن کنجــد(از هرکدام یک قاشق غذا خوری) : تمام مواد را با هم در مخلوط کن ریخته و با درجه ی کم مخلوط کنید . آنگاه ماده ی حاصله را بصورت لایه ای با قطر نیم تا یک سانتی متری روی صورت بمالید و بعد با آب وِلَرم بشویید . پوست صورت شما قبل از گذاشتن ماسک باید کاملاً تمیز باشد . ماسک باید تازه باشد و نباید باقی مانده ی آن را نگاه داشت چراکه خواص خود را از دست می دهد . میتوانید باقی مانده را پشت دست ها و روی گردن بگذارید .

گل محمدی،بهار نارنج،شمعدانی عطری،پوست لیموترش(هر چهارمورد به نسبت مساوی)،روغن زیتون(یک قاشق مربا خوری)،ماست(یک قاشق غذا خوری) : گیاهان فوق را با هم مخلوط کرده و خُرد می کنید . یک قاشق غذا خوری از آنش را با ماست و روغن زیتون مخلوط کنید و به صورت ماسک روی پوست قرار دهید . پس از 200 دقیقه صورت را با آب وِلَرم شستشو دهید .

رازیانه(یک قاشق مربا خوری)،عسل(یک و نیم قاشق مربا خوری)،ماست با چربی متوسط(نیم فنجان) : ابتدا دانه های رازیانه را آسیاب کرده تا بصورت پودر درآید . یک قاشق مربا خوری از آن را با یک فنجان آب جوش به مدت یک ساعت خیس کرده سپس به مدت 10 دقیقه حرارت دهید . درب قوری را با پارچه ای کاملاً بپوشانید تا دَم بکشد و آن را صاف کرده با عسل مخلوط کنید سپس با ماست مخلوط کرده به صورت و دست ها بمالید و پس از 20 دقیقه شستشو دهید .

هویج : چون هویج سرشار از ویتامین آ می باشد باعث ترمیم و رشد سلول های پوستی می گردد و در از بین بردن چین و چروک پوست بسیار موثر است . جهت تهیه این ماسک هویج را رنده کرده روی پوست قرار دهید یا اینکه آب هویج را با پنبه روی پوست بمالید و پس از نیم ساعت صورت را شستشو دهید .

سیب کوچک(یک عدد)،شیر(یک فنجان) : دانه ها قسمت های میانی سیب را خارج نموده آن را با پوست کاملاً خُرد کنید و چند دقیقه در شیر بپزید . پس از پختن سیب ها را له کرده و به صورت وِلَرم روی پوست خود قرار دهید . بعد از نیم ساعت صورتتان را شستشو دهید . این عمل برای مبارزه با چین و چروک بسیار مفید می باشد .

ژله رویال،آب پرتقال(تازه) : جهت تقویت پوست و جلوگیری از چین و چروک یک گرم ژله رویال را به همراه یک لیوان آب پرتقال تازه مصرف کنید و این کار را هفته ای دو الی سه بار تکرار کنید .

سفیده تخم مرغ(یک عدد)،لانولین(یک قاشق مربا خوری) : برای جلوگیری از چین و چروک پوست و حذف چروک های ظریف لانولین(چربی پشم یا لانولین موم زرد رنگی می‌باشد که از غدد چربی پشم حیوانات گرفته می‌شود. بیشتر لانولین‌های مورد استفاده انسان از پشم گوسفند تهیه می‌شود) و سفیده ی تخم مرغ را مخلوط کرده و به پوست بمالید . سپس با انگشت به آرامی به صورت تلنگر بزنید و پس از نیم ساعت آن را شستشو دهید .

روغن کرچک :روغن کرچک را یک شب روی پوست بمالید و بگذارید که تا صبح بماند . صبح صورت را شستشو دهید .

موم عسل(یک قاشق غذاخوری)،آب مقطر(دو قاشق غذاخوری)،موم پارافین(دو قاشق غذاخوری)،گلاب(دو قاشق غذا خوری)،لانولین(دو قاشق غذا خوری)،روغن بادام شیرین(چهار قاشق غذا خوری)،کپسول ویتامین آ(پنج کپسول)،کپسول ویتامین ای(پنج کپسول) : موم عسل و موم پارافین و لانولین را روی بخار آب قرار داده ، هم میزنیم تا رقیق شود سپس روغن بادام شیرین را به آن اضافه کرده و مایع را از روی حرارت بر می داریم و با آب مقطر و گلاب مخلوط می کنیم و دوباره به مدت 5 دقیقه روی بخار آب قرار می دهید . سپس می گذارید تا سرد شود . پس از آن ویتامین ها را اضافه کنید تا کِرِم آماده شود . کِرِم را در قوطی درب دار تمیزی بریزید و در یخچال قرار دهید و هر شب مقداری از آن را روی پوست بمالید . این کِرِم در یخچال تا سه هفته قابل استفاده است . اگر مواد آن از هم جدا شد می توانید اندکی بهم زده و بعد استفاده کنید .

پیاز متوسط(یک عدد) ، کلاب(یک فنجان) ، روغن زیتون(دو قاشق غذا خوری) ، شیر(سه قاشق غذا خوری) ، عسل(یک قاشق غذا خوری) : پیازها را رنده کرده در حرارت بسیار کم با روغن زیتون بپزید و آن را به صورت دائم بهم بزنید سپس عسل ، گلاب و شیر را به آن بیافزایید . زمانی که مواد مخلوط شد آن را روی نواحی مستعد چین و چروک یا دارای چین های سطحی بمالید و پس از نیم ساعت شستشو دهید . این مخلوط در یخچال تا سه روز قابل استفاده خواهد بود .

قرص مُخَمِر(چهار عدد)،آب لیموی تازه(دو قاشق غذا خوری)،اِسانس گل سرخ(ده قطره) : قرص مخمر را در آبلیمو حل کرده و اسانس گل سرخ را به آن بیافزایید . مواد را مخلوط کرده با پنبه به صورت بمالید . پس از گذشت نیم ساعت صورت را با آب وِلَرم بشویید . اگر خواستید به مهمانی یا مجلسی بروید ولی چروک های صورتتان شما را آزار می داد از ماست ضد چروک فوری استفاده کنید . این ماسک بیشتر چروک های صورتتان را تا مدت چند ساعت محو می کند . البته در افراد بالای 50 سال میزان محو چروک صد در صد نبوده ولی کاهش چشمگیری خواهد داشت .

قرص مُخَمِر(پنج عدد)،آب سیب تازه(چهار قاشق غذا خوری)،ماست(دو قاشق غذا خوری) : قرص های مخمر را در آب سیب تازه حل کرده و ماست را به آن اضافه نمایید و آن قدر هم بزنید تا به صورت خمیر نرمی درآید . مواد حاصله را به مدت 15 دقیقه روی صورت بمالید و بعد آن را با آب وِلَرم بشویید . این ماسک نرم کننده و مغذی پوست است . بطوریکه پوست را تقویت کرده و از چروک زود رس پوست جلوگیری میکند .

عسل(دو قاشق غذا خوری)،ژله رویال(یک گرم)،شیر(دو قاشق مربا خوری) : کلیه ی مواد را با هم مخلوط کرده به مدت 5 دقیقه به پوست بمالید . پس از گذشت 155 دقیقه با آب وِلَرم بشویید .

 

علل چین و چروک پوست

 

سایر روش ها برای رفع چین و چروک

لیزر درمانی

لایه برداری

میکرو درم

بوتاکس

تزریق ژل

کشیدن پوست

لیفت صورت