منابع و عوارض کمبود ویتامین A گرداوری شد

منابع و عوارض کمبود ویتامین A

 

ویتامین A یکی از ریزمغذ ی های مهم با نقش های اساسی در سلامت ارگان های بدن است. این ویتامین در پیشگیری از بروز عفونت، سلامت پوست و بافت های مخاطی دستگاه گوارش، مجاری تنفسی، چشمها و تعیین رشد کودکان حائز اهمیت است. کمبود ویتامین A علاوه به این که سرعت رشد کودک را کاهش می دهد، با تضعیف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، موجب ابتلا کودک به انواع بیماری ها به خصوص بیماری های تنفسی و اسهالی می شود و ابتلای مکرر به بیماری های کودک را در چرخه مشکلات تغذیه و عفونت گرفتار می کند.

 

منابع ویتامین A

ویتامین A در مواد غذایی حیوانی و گیاهی وجود دارد. شیر ، لبنیات پرچرب، خامه، کره و زرده تخم مرغ منابع خوب ویتامین A هستند و جگر منبع غنی ویتامین A به شمار می رود. روغن کبد ماهی اگرچه معمولا در رژیم غذایی روزانه مصرف نمی شود اما منبع عالی ویتامین A است که به عنوان مکمل غذایی توصیه می شود.

بعضی از غذاهای دارای ویتامین A:

- سبزی های زرد رنگ، هویج کدو حلوایی

- سبزی های دارای برگ سبز، مثلا برگ چغندر، اسفناج، جعفری و سبزی های سبز سالادی

- میوه های زردرنگ، زردآلود، طالبی، انبه، آلو و هلو

- میوه ها و سبزی های قرمز مثل گوجه فرنگی . فلفل دلمه قرمز

 

راه های پیشگیری از کمبود

جهت جلوگیری از کمبود این ویتامین استفاده از مولتی ویتامین ها، مواد غذایی حاوی ویتامین A ( که اشاره شد ) ، استفاده از کیک های غنی شده از ویتامین A و استفاده از روغن های خوراکی توصیه می شود.

 

عوارض کمبود ویتامین A

کمبود این ویتامین با عوارض جسمی متعددی از جمله شب کوری، خشکی و زخم قرنیه ی چشم و در مراحل پیشرفته با کوری همراه هست. کودکان مبتلا به کمبود این ویتامین به سرخک نیز مبتلا می شوند. از دیگر بیماری های ناشی از کمبود این ویتامین میتوان به بیماری های تنفسی و اسهالی، اختلال در سیستم خون سازی، کاهش رشد و کاهش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

 

کمبود ویتامین A در ایران

بررسی سال ۱۳۸۰ در این زمینه نشان دهنده ی کمبود این ویتامین در زنان باردار بوده است. بیشترین این بیماری ها از استان های سیستان و بلوچستان، خراسان، کرمان، زنجان، قزوین و قم اشاره کرد.